Policy for klage/anke saker

Sist oppdatert 31.05.2024

Behandling av klager

For å kunne sikre upartiskhet og unngå diskrimminering i klage og eventuelt ankesaker skal Dovre Sertifisering AS sikre at personell som skal ta beslutninger i klager og anker opptrer upartisk i henhold til kravene gitt i standardene og i følge Dovre Sertifiserings retningslinjer og policy for upartsikhet.

Hovedregelen er at det skal minst være to parter som er upartiske i saken. Med det menes at de ikke skal ha deltatt eller tatt avgjørelser i saken som er påklaget. Gruppen skal bestå av følgende medlemmer:

  1. Kompetent ansatt i Dovre som ikke har part i saken.
  2. Daglig leder (hvis ikke han har vært innvolvert tidligere) 
  3. Upartiskhets komite som er tilknyttet Dovre Sertifisering ved behov.

Ved mottak av skriftlige klager skal Dovre Sertifisering AS bekrefte skriftlig mottak av klagen. Samtidig skal det avklares hvilke sertifiseringer klagen adresseres mot, enten Insp 054, Prod 025 eller MSYS 003. Det må også avklares om klagen omfatter andre forhold enn klage på sertifiseringstjenestene, dersom dette er tilfelle, 

Klageren skal holdes fortløpende oppdatert så snart konklusjon foreligger. Konklusjon skal alltid inneholde hvorfor klagen er akseptert eller avvist. Dovre Sertifisering skal sammen med klageren beslutte om behandlingen og klagens resultat skal offentliggjøres eller ikke. 

Beslutninger som behandlere av saken i Dovre Sertifisering tar, skal godkjennes av daglig leder (hvis ikke han har vært involvert tidligere). I de tilfeller alle i ledelsen er innvolvert, skal styrets leder godkjenne beslutningen før den kommuniseres til den som har klaget og eventuelle interesseparter.

Behandling av anker

Dersom klager ikke aksepterer avslag på klage kan den påankes. For at anken skal tas til følge skal den rettes mot et områdene som Dovre Sertifisering er akkreditert mot og forhold som kan rettes mot grunnlag for akkrediteringen.

For at anken skal behandles ubartisk etter krav gitt i akkrediteringsstandardene, skal alle anker behandles av personell som ikke er ansatt i Dovre Sertifisering. Detter styres av 2 komiteer, en for å behandle anker rettet mot MSYS 003 og en komite rettet mot Prod 025. og Insp.054. Daglig leder skal være med i komiteen, men da kun som observatør. Beslutningen tas kun av komiteens uavhengige medlemmer. Deltakerne i komiteen skal velges utifra erfaring, kunnskap og kjennskap til de områder anken rettes mot. Deltakerne velges for 3 år omgangen. 

Dersom det ikke oppnås enighet og aksept for klage og ankebehandlingen skal saken videreføres i domstolene. Stavanger Tingrett.

Kontakt detaljer

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til policyen, kontakt oss på skjema.